...de mi van deréktól felfelé? Kakasítás-ellenes kampány...

2018.08.28

A múlt héten majdnem teljesen sikerült ízekre szednünk egy lovast deréktól lefelé, ugyan így utólag rájöttem, pár finom részlet elmaradt, de hát nagy, tudományos munkákban is találni néha hibaigazítót, vagy épp utólagos bejegyzést külön erre a célra szolgáló papíron - majd én is megteszem.

Kimaradt azonban a lovas deréktól felfelé, azaz minden, ami a derék/medence fölé (jó esetben) fel van egyenesítve. Ha visszalapoztok ide:

https://uszer-szazados-agymenesei.webnode.hu/l/uleshibakrol-kicsit-maskepp/

Meglátjátok, hogy a hétköznapi terhelés, 'hanyag testtartás', iskolapad, íróasztal fölött görnyedés sajnos 'deréktól felfelé' is megnehezíti a lovaséletet'. A 'púpos', görnyedt testtartással - jellegzetes kép, a gyerek először ül lovon, azzal a szülői szándékkal, hogy 'jobb legyen a testtartása', örül, hogy fenn marad a nyeregben, inkább a boldogságfaktor tartja fenn, mire apuka/anyuka/nagytestvér, stb... oldalról bekiabál - 'Húzd ki magad!'

Az addig csapott vállakkal üldögélő kissrác, ahogyan azt a tesiórán' tanulta, máris dülleszti a mellét, szegi fel az állát, rosszabb esetben még a fenekét is kinyomja mindehhez. A szülői instrukciótól legjobban az edző, oktató, futószárazó döbben meg, ha olyan a vérmérséklete, mint jómagamnak, indulatait visszafogva elmagyarázza, miért nem dícséretes a ló hátán való dülleszkedés, ám ha kicsit is vérmesebb vagy fáradtabb, emelt hangon távolabb parancsolja a szülőt a pályától. 

Egy hétköznapi értelemben vett 'Húzd ki magad!' - ot megfogadva, a mellkast kidüllesztve a lovas dereka 'beesik', az ágyéki homorulat mértéke fokozódik. Szerencsésebb esetben lovasunk a nagy igyekezetben még a hasát is kockásra szorítja, ekkor az ágyéki homorulat kevésbé lesz 'mélyebb', a lovas kevésbé nyomja ki fenekét (pusztán azért, mert a hasizmiaval párhizamosan a fenékizmait is megfeszíti). Ám az ülés szempontjából egyik sem jobb... A mellkasát düllesztő, 'beesett derékkal' ülő lovas súlya az ülőcsontoktól a combhasíték felé tolódik el, csökken a ló hátával való érintkezési felület, a derék nem tudja rugalmasan követni a mozgást - lovasunkkal megeshet, hogy az elős ügetések egyikénél szó szerint ütemről ütemre potyog-pattog lefelé a lóról.


Ezeket a képeket eszem ágában sem volt ilyen bután elrendezni, de sajnos nem sikerült másképp. 

A két rajz azt próbálja megmutatni, hogy a húzd ki magad' helyett mi lenne a helyes tanács a kezdő lovas számára ahhoz, hogy háta egyenes legyen, vállai 'ne lógjanak előre', fejét ne lógassa, 'ne üljön púposan'!

Nézzen a lovas arca előre - így nyújtóddzon meg felefelé a feje tetejével. Amikor itthon' 'tornateremben' gyakorolunk, könyvet szoktam helyezni a tanulók fejére. Ha már egy kicsit is lógatod, vagy akár hátraszeged a fejedet, a könyv kíméletlenül megindul lefelé :-) Húzza lefelé a vállait, mintha minél hosszabb nyakat akarna 'csinálni', s INNEN zárja össze a lapockáit! Közben - természetesen - billentse hátra a medencéjét hasizmai és fenékizmai segítségével!

A második rajzon nem véletlenül került labda öreg barátunk feneke alá, a felsőtest felegyenesítését a medencéhez képest számtalan testhelyzetben, eszközzel és anélkül is lehet gyakorolni. 

Ha jobban megnézitek, Uszernek' is ott díszeleg a feje tetején egy osztrakon :-)

A 'görnyedt tartásban' elsősorban a nagy mellizom ludas, ennek az izomnak a megrövidülése, a lapockazárókhoz és mély hátizmokhoz viszonyított relatív túlereje húzza előre a lovas vállait.

Kevésbé 'tragikus' a hasizmok 'túlhangsúlyozása' a mindennapi életben, gondoljatok csak arra, hogy mindenki - még a nem túlsúlyos is' - feszes, szép, esetleg kockás - hasat akar, s ezért szorgalmasan végzik is a hasizomgyakorlatokat. Igen ám, de a hátizmokkal mi lesz? 

A vállak lehúzása, a lapocka közelítése a trapézizom és az 'alatta' elhelyezkedő rombuszizmok munkája. A mély hátizmok - róluk majd legközelebb szólunk, - a mélyben egyenesítik fel valóban csigolyáról csigolyára! - a gerincet. Ezek az izmok ugyanis javarészt a csigolyák nyúlványait hidalják át, vagy pedig a tarkótól és a keresztcsonntól haladnak a csigolyákhoz. 

A nagy farizom - a hasizmokkal közreműködésben megbillenti a medencét, a megbillentett medencéhez képest fog felegyenesedni a lovas felsőteste.

A lapockazárók, a trapézizom és a mély hátizmok erősítésének egyik legjobb módja - egyben a lovaglásnak így kitűnő kiegészítő sportja - az úszás. 

A 'szárazon' végezhető gyakorlatokra most nem fecsérelnék túl sok szót, lehet, okosabb lett volna a hátizmokkal egy csokorban tárgyalni őket - már csak azért is, mert a hátizomerősítő gyakorlatok zömében akarva akaratlanul a lapockazárók is részt vesznek, sőt, van, hogy - a kar helyzetétől függően - a háromfejű karizom, a tricepsz' is. Mindhárom izomcsoport jelentős hátrányban van antagonistáikkal - azaz 'ellentétes működésű' kollégáikkal szemben.

Magad mellé engedett karokkal állj, hasad behúzásával, feneked összeszorításával billentsd meg a medencét! Két karoddal nyújtódzkodj meg hátra,- és lefelé!

Két karodat emeld oldalsó középtartásba - azaz vízszintesig! Az alkar mutasson felfelé! Medencéd megbillentésével párhuzamosan húzd lefelé-hátrafelé a könyököd!

Állj nagyterpeszbe,  fejtetőddel nyújtódzz meg a plafon felé - húzd le a vállakat! A fejtetővel való nyújtódzást végig megtartva, a fül mellett tartott, nyújtott karokkal, döntsd előre - csípőből - az egyenes törzset. Csak addig döntsd, amíg a fejtető nyújtódzkodását, a lehúzott vállakat meg tudod tartani!

Ugyanezt a gyakorlatot nehezítheted, ha előredöntött felsőtesttel, a fül mellé nyújtott karokkal kicsit lehúzod lapockából a két kart, megtartod, - majd nyújtódzkodsz a fül mellett - s újra lehúzod...


Állj terpeszbe, két kezedet fogd össze hátul a fenekeden. (Kata nehezítésképp - a nyakcsigolyasérülés-rehab kellős közepén, egy súlylabdát tart.) Hajolj előre csípőből, a fejed is 'lóghat előre'. Fejed megemelésével párhuzamosan, fejtetővel nyújtódzkodva egyenesítsd ki a gerincet, s a lapockák zárásával, a karok hátraemelésével távolítsd el két összefogott kezedet a derekadról!

Széken ülve billentsd meg a medencédet hasad behúzásával, feneked összeszorításával. Egyik kezeddel 'nyúlj be az ellenoldali farzsebedbe' úgy, hogy a mozdulat tisztán vállból történjen, a törzs ne hajoljon,- vagy  forduljon el. Másik vállad maradjon hátul!

Széken ülve, megbillentett medencével, nyújtódzz meg felfelé a fejtetővel! Egyik karod füled mellé előretolva - előre-felfelé nyújtódzva , a másikat hátad magasságába emelve, hátra-lefelé nyújtódzva, egyenes törzzsel dőlj előre! Csak addig dönstd előre törzsed, ameddig a fejtetővel való nyújtódzást, a felegyenesedett testtartást, meg tudod tartani!

Nagyjából most ennyi jut eszembe, s ezzel, kis hiányosságokkal ugyan (amiket, ahogy ígértem, bepótolok), remélem, sikerült kisebb-nagyobb kóstolót adni az ülésért felelős izmok működéséről, 'karbantartásáról'. A bejegyzések egy időre most biztosan megszakadnak, mivel a megnövekedett adatforgalom - az adatkotláthoz való vészes közeledés miatt a weblap ingyenes használati lehetősége hamarosan megszűnik. Ugyan elkerülhetetlen egy 'rendes', fizetős weblap üzemeltetése (azaz kettően, mert a HOSC lovasszakosztálynak is van sajátja), s nagyon szeretném ha ez az oldal folytathatná az életét abban a formában, de az ingyenesről fizetőssé válás költségeit egyelőre nem tudom fedezni. Remélem, ezt a szösszenetet még sokan el tudjátok majd olvasni, s ha szükséges, a továbbiakban egy időre, áthidaló megoldásként, pár 'poszt' erejéig átköltözünk majd a facebookra, mígnem nyeszlett hősünk újra itt düllesztheti majd a mellyét' :-)

Ameddig tudok, ide jegyzetelek, ha átmenetileg eltűnök, azt meg úgyis észreveszi majd mindenki :-)